fredag 24 februari 2012

Allergi eller överkänslig mot kakao

I förra inlägget var glädjen stor över att jag lyckats hitta en choklad från Malmö Chokladfabrik som barnen kan äta. Nu kan jag konstatera att det även var denna choklad som fick oss att förstå att lillebror inte tål kakao. Och efter ett par veckor utan kakao sover han så gott, så gott om nätterna. (och vi med! Är det så här folk har det?!) Och de ilsket röda eksemen han hade i knävecken, borta!

Allergi eller överkänslighet?
 -  Jag tror på det senare. Till en början gjorde vi ett uppehåll med kakao i några månader, sedan provade vi igen. Lillebror fick några chokladrutor som lördagsgodis. Resultatet blev ont i magen, förstoppad och eksem. Nattsömnen stördes också. Nu börjar lillebror bli så stor att han kan sätta ord på det själv. Han kunde själv säga att han fått ont i magen av chokladen. Och det är ju bra, det blir lättare då.

Mjölk och spannmålsfria chokladbollar
Så enkelt det kan vara! Och så svårt, Ytterliggare en sak att avstå ifrån. Chokladbollar, varm choklad på rismjölk, kladdkaka etc. Det är ju inget man äter dagligen, men ändå.

Det här med att avstå från saker. Jag tänker så här, eftersom det troligen handlar om överkänslighet, så kan vi ha kakao någon gång i bland. Det är när det blir varje vecka som det inte blir bra. Men en liten kopp varm choklad  eller en bit kladdkaka någon gång, då och då, verkar fungera.

N däremot verkar tåla chokladen, men samtidigt är det svårare att avläsa honom. N´s symptom har alltid varit mycket diffusa. Men det verkar som om han faktiskt tål det. Och det är roligt för han tycker att den är så god. Särskilt mintchokladen. Och mamma håller med : )

Kämpa på alla mammor och pappor!


2 kommentarer:

  1. Gillar din blogg skarpt hittade den idag och jag o min familj är med multiöverkännsliga och nu efter att köpt allt i butik i 2 år inser jag att nää..här måste det börja bakas detta håller inte. Så det blir en hushållsassistent o kavla upp armarna, och jag har hittat den unga flickans blogg glutenfritt.se tror jag den heter hon bakar med, sen hittade jag en igår som provar allt nytt o bakar på och nu du så det känns som att man skall kunna börja baka o lyckas. Jo, vi provade ju i bakmaskin o gav upp efter 2 satser de blev hårda inte tillräckligt blandat och vi provade baka surdegs brödet men misslyckades igen. Vi har hört att det skall var lite svårt att baka glutenfritt o det fattar man ju nu. Men din blogg har nog gett mig nytt hopp :-) Keep up the good work ;-)) Diana/fruganslantlivs.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, tackar tackar! Det var trevligt att höra! Nej, det är inte lätt att baka glutenfritt och det tar tyvärr lite tid. Men ge inte upp, snart får du till det, men visst misströstar man ibland. Prova receptet på den glutenfria foccasian som finns i bloggen. Det var det första bröd jag bakade och lyckades med. Kom ihåg, degen ska vara rejält kladdig!! Hoppas att det fungerar bra med brödbaket i fortsättningen. Karin

      Radera