fredag 24 februari 2012

Först till kvarn

Nu vill jag tipsa om http://www.hemmakvarnen.se/


Hemma på köksbänken står det numera en mycket fin kvarn i bok. Nu kan jag mala eget hirs-, amaranth-, och bovetemjöl.

Var noga med att beställa en glutenfri kvarn (om det är det du ska ha), fabriken i Tyskland provkör dem tydligen och har du väl kört den med något vanligt sädesslag så är den ju inte glutenfri längre. Kvarnen finns även att beställa hos allergimat.com men där kostar den mer än hos hemmakvarnen. I kväll ska det bakas knäckebröd på hemmamalt glutenfritt mjöl!


Grynen beställer jag via snälla Lisa och Sandra på Brukets godaste, vårt lokala vedugnseldade bageri. Jag har för mig att de tar hem varorna från Biodynamiska produkter. Hirsen kommer i 5 kilos säck. Låter kanske mycket, men det går åt! Jag måste säga att jag är jättenöjd med min kvarn, det var helt klart en bra investering. Främst mal jag hirs och mjölet blir mycket bra att baka med.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar