söndag 18 januari 2009

Jag är en brödsnobb. Dvs jag älskar gott bröd. Och då menar jag inte det man kan köpa i vanliga affärer utan antingen bakar jag själv där jag låter degen kalljäsa i kylen över natt eller så köper jag helst från små bagerier där surdegar och levainer står och jäser i hörnen för att tillslut bli ett bröd.

Därför känns det ibland extra trist att numera baka på dessa "mjölmixer" som vi nu är storkonsumenter av. Speciellt i går när jag dessutom tänkte spara tid och arbete och gjorde en extra stor sats som totalt misslyckades.

Jag använder mig mest av finax teffmjölmix, men lite uppblandad med grovmjölmix. Här är ett recept på sirapslimpa, som faktiskt blev helt ok, efter både lyckad och olyckad bakning. Olyckad för jag insåg att, även om degarna ska vara lösa, ska de inte vara så lösa... Hyfsat lösa och kladdiga verkar vara rätt melodi för ett bra resultat. Och sonen gillar det. Kul!

Sirapslimpa

50 gr smör
3 dl rismjölk
1 pkt jäst (50 gr)
1/2 tsk salt
1/2 dl mörk sirap
1 msk fiberhusk
(1 tsk fänkål)
1 pkt mix (spara 1,5 dl till utbakningen)


Smällt matfettet. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Rör ut jästen + fiberhusk i degspadet. Låt stå och svälla i 10 min. Tillsätt salt, sirap, (fänkål). Blanda ner mixen (ta det lite försiktigt med mängden, den står som du ser inte i receptet och jag håller på och testar hur mycket det ska vara egentligen. 1 helt pkt mix verkar vara för mycket). Arbeta ihop degen i matberedare (ca 8 min) och låt jäsa i ca 30 minuter. Ta upp degen på ett bakplåtspapper och forma en limpa som du låter jäsa i ytterligare 20 minuter. Grädda i 200 grader i 30-35 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar