måndag 12 januari 2009

Nu är det några sådana dagar igen, att vi knappt får i honom någon mat alls. Han kinkar vid matbordet och är trött och osjälvständigt och jag bara önskar att han kunde sätta sig och äta så att han blev nöjd och glad!!! men det gör han alltså inte... och då börjar man ju genast att fundera över om han fått i sig något han inte tål eller om det är ytterligare saker i maten som inte är bra för honom? Kanske är det så enkelt som att han är påväg att bli förkyld... tiden får utvisa. men det är väldigt frusterande, dels att han inte äter, men också den där oron över att han inte får i sig tillräkligt med näring!

Idag hade vi lagat skinkstek, vilket han åt med god aptit förra gången, dock inte idag. Förra veckan åt han polentagröt till kvällmat med god aptit, men det vägrar han denna vecka. Jag förstår inte varför vi inte kan hitta något som funkar en längre tid. Tex gröt till kvällsmat. Flingor och rismjölk till frukost?!!
Istället anstränger vi oss som galningar för att lista ut vad han kan tänkas äta idag. Våfflor eller kanske scones skulle slinka ner. Ett evigt trugande med andra ord. (det kanske är det som är problemet, men föräldrar i samma situation förstår nog hur vi tänker, bättre att erbjuda en prinskorv om den åker ner, än att han inte får i sig något)

Nu är det drygt en månad sedan vi tog bort spannmål från hans i övrigt mjölk, ägg, soja och fiskfria diet. Men magen verkar inte vara bättre. Det kanske tar längre tid än så, innan man ser verkliga resultat?

Ja, ja. Våfflorna som vi kanske gör till kvällsmat i kväll brukar i alla fall bli väldigt goda, tycker jag! Jag använder mig av finax mjölmix med teffmjöl (afrikansk grässlag) som jag tycker är den bästa mjölmixen hittills. Det känns lite mer som mjöl och inte bara som stärkelse. Jag har även bakat helt ok matbröd av den. Det går ju dessutom snabbt att grädda våfflor och får man över fryser man bara in dem och värmer i brödrosten(!) lärde jag mig nyligen av en kompis. Ni har säkert våffelrecept men här är mitt iaf: 2,5 dl rismjölk, 2,5 dl kallt vatten, 3,5 dl mjölmix (finax teffmjöl), 1,5 msk pofibrer, 1/2 tsk salt, 1 tsk bakpulver, 1 dl smält mjölkfritt margarin (flytande går snabbare+ mindre disk) Smeten blir rätt så tjock, den går säkert att späda ut med mer rismjölk, men jag tycker det blir bra med den lite tjockare smeten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar