onsdag 17 november 2010

money talks

Nu ska det bli väldigt spännande att se om vi är berättigade till vårdbidrag?! Ansökan är inlämnad likaså läkar utlåtandet, nu återstår bara Försäkringskassans utredning och ett samtal om hur livet med allergiska barn påverkar oss och vår ekonomi. Sedan kan det naturligvis dröja ett tag innan försäkringskassan fattar ett beslut, men nu är ändå bollen satt i rullning. Jag har hittat på mycket bra bloggar som har massor av recept som jag absolut ska pröva. Kolla in http://utanallt.blogspot.com/ och http://majas-allergirecept.blogspot.com

Massor av inspiration till att baka och fixa! kul! Jag har även önskat mig en glassmaskin i julklapp, så kan vi göra mangosorbe, se recept på utanallt bloggen. och missa för tusan inte kladdkakan på majas blogg!!

Det är inte så illa trots allt!

2 kommentarer:

  1. Hur har det gått för er??!

    SvaraRadera
  2. Hej Maja!
    ja! vi har blivit beviljade. Vi fick 1/4 dels basbelopp, efter skatt blir det runt 1700 kr i månaden. Inte massor av pengar men det täcker ändå en del av de kostnader vi har för mat osv. däremot har jag faktiskt överklagat. Inte så mycket för pengarnas skull, men mer för att jag tycker att de har fel. Vi har tex inte fått något för att vi bakar allt matbröd, både mjukt och hårt till barnen. Försäkringskassan säger att det är normalt i en barnfamilj att baka. Och visst är det det men vi har ju inget annat val. Vi måste baka allt. Eftersom barnen reagerar på guarkärnmjöl som ju ingår i nästan alla glutenfria produkter så finns det inget för oss att köpa. Vi får heller inget för alla de kostsamma ersättningsproukterna vi köper tex bovetemjöl, teffmjöl, hirsmannagryn etc som vi använder mycket utav, med argumentet att vi får tillräkligt med näringsrika produkter förskrivna från sjukvården, vilket heller inte stämmer eftersom det vi kan få därifrån, som barna tål, är lajlas mjölmix och majspasta. Och det är ju inte direkt den mest näringsrika maten jag vet. Nu väntar vi på svar på överklagan. Hur har ni det? har ni sökt vårdbidrag? Har ni fått? hur mycket?


    jag har fått veta att det är extremt svårt att få för mer än ett år. Försäkringskassan säger att efter ett år har det här med multifödesämnes allergi blivit en del av vardagen och är liksom ingen big deal längre. Håller jag inte heller med om. så det blir väl en massa nya ansökningar och överklaganden här i sommar/höst.

    Hälsningar Karin

    SvaraRadera