tisdag 11 september 2012

Pavlova med färska bär


Finns i de flesta butiker

På paketet med äggersättningen "Orgran NO EGG" framsida finns en fin bild på en tillsynes spröd och smarrig maräng. Så jag testar. I receptet står att man ska använda pektin. Jag hittar fruktpektin i affären, (är det samma sak?) vispar enligt konstens alla regler och gräddar läääänge i ugnen och ut kommer, typ maränger! Lyckas inte få smeten så fast att den går att spritsa ut och ja, jag tänker att jag får prova fler gånger för att se om resultatet blir bättre när jag övat mig några gånger.

Ägg- och mjölkfri Pavlova

- Resultatet? Lite knapriga, kunde varit mer spröda kanske, en liten kemisk bismak, men helt ok. Till sommarfesten då det bjöds pavlova till de övriga, blev dessa äggfria pavlovas med risgrädde och färska bär mycket uppskattade. Och snygga dessutom!

Pavlova

I pkt Orgran NO EGG
Kör enligt receptet på paketet. Klicka ut portionsstora marängkluttar på en pappersklädd plåt. Grädda enligt anvisningarna. Ev. får du eftertorka marängerna. Gör det i så fall på 75 grader med ungsluckan på glänt i någon timme eller tills de är helt torra.

Risgrädde

2 dl rismjölk
2 msk rismjöl
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker
25 gr. mjölkfritt margarin

Koka upp rismjölken, rismjölet och socker i en kastrull. låt koka ca 5 minuter. Har "grädden" en tillräkligt fast form? Om inte, kan man reda av den med maizena.(alternativt ta i mer rismjöl)  Tillsätt margarinet och smaka av med vaniljsocker. Låt svalna. Använd som grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar