tisdag 18 september 2012

Äppelkaka



Hösten är här och jag har massor av äpplen som jag vill ta reda på. Planerar att torka äppelringar, det blir bra snacks i vinter. Men idag blir det inga äppelringar, utan äppelkakor!

Äntligen fick jag användning för de små, fina kakformarna jag köpte på auktion i somras. Äppelkaka med kardemumma och kanel. Ja, egentligen behöver man inte säga mer. Det är jättegott! Jag upptäckte att vaniljsåsen blev mycket fluffig och god, när jag mixade den med stavmixer (eftersom det råkat bli klimpar i den), den fick en liten annan konsistens, len och god.

Äppelkaka

2 äpplen skivade
2,75 dl hirsmjöl
1,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 dl smält mjölkfritt margarin
1 msk ca pofiber
1,5 tsk kardemumma
1,5 tsk kanel + 2 msk socker

Sätt ugnen på 175gr. Smörj en form och bröa med pofiber. Skala och skiva 2 äpplen och blanda dem med socker och kanel i en skål. Smält smöret, vispa ihop fiberhusk och vatten. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt kardemumman. Häll i det smälta smöret och äggersättningen. Rör raskt ihop smeten och häll i formen. Tryck försiktigt ner äppleskivorna, strössla över med lite extra socker och kanel och skjuts in i ugnen. Grädda i ca 20 minuter beroende på storlek på formen. (Formarna på bilden är ca 18 cm i diameter) Låt kakan få lite färg. Servera med vaniljsås.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar